ARAKAIN - Official site


czczengeng


PRO MUZIKANTY

RECENZE - Elektrická kytara B.C. Rich Classic Bich

19.8.2010 - Ondřej Martínek

BC Rich Bich

Psal se rok 1984 a světlo světa poprvé spatřila kytara nesoucí tvary a zároveň pojmenování Bich. Další na tu dobu, tak trochu šílenost od firmy, která na svých neobvyklých tvarech nástrojů postavila budoucí strategii a kariéru. Již jsem měl tu čest před nějakým tím pátkem psát o podobném nástroji stejné značky a ten se také velmi silně vymykal konvenčním křivkám elektrických kytar.

Již na první pohled nástroj zaujme svým tvarem, konstrukcí a zpracováním. Kytara je konstruována jako Neck Through Body neboli krk procházející tělem. A to se pomalu dostáváme k použitým materiálům a počtům dílů, kterých tentokrát není málo. Vše usnadňují transparentní laky a jasně viditelné a ba dokonce velmi zvýrazněné „sváry" a spoje. Tělo nástroje je vyrobeno ze dřeva nato (jak již bylo v recenzích několikrát zmíněno, jde o asijskou lehčí verzi mahagonu, s poměrně solidními rezonančními vlastnostmi) o tloušťce 45 mm, kterým prochází již zmíněný javorový krk. Ten je podélně složen ze tří kusů dřeva. Spoje jsou ze zadní části zvýrazněny tmavou linkou.

BCRich Classic BichHlava nástroje, mimochodem tvarem nápadně připomíná Gibson LP, jen je na ní o jeden nepatrný výstupek víc, je jak opět výrobce uvádí, dýhována v barvě vlašský ořech a nese nezbytné označení výrobce a typu. Poslední částí je destička kryjící hlavici šroubu pro řízení předpětí krku. Ladící strojky jsou též standardně rozmístěny po třech z každé strany. Hmatník je ebenový, opatřený pražci typu jumbo u výšce 2,4 mm. Počet 24, neboli dvě oktávy. Vše velmi pečlivě zabroušeno a zahlazeno. Nultý pražec je vyroben z bílého plastu o šířce 43 mm. Orientační značky jsou ve tvaru jakých si perleťových obláčků. Celý hmatník a hlava krku je opatřena bílým lemem, což působí velmi luxusním dojmem. Celý krk se k tělo připojuje zhruba v místě 22. pozice a zajišťuje tak velmi snadnou hru ve všech polohách. Jsem lenoch, proč bych to nepřiznal a jsem zvyklý na velmi pohodlné a úzké krky s nízkými dohmaty a proto první dny ve společnosti této krasavice byly spojeny s mírnými bolestmi v oblasti rukou, protože, krk opravdu není z nejužších a nejplošších. Je to prostě „pořádnej macek"! (komparováno s mými zámořskými Jackson nástroji - na druhou stranu nečekejte „topůrko dřevorubecké sekery" alá Gibson SG). Každopádně masivnější konstrukce krku se vám odmění zvukově.

Vrátíme se nyní ještě na chvilku k tělu. Je vyrobeno z mahagonu, jak jsme si již řekli, ale kresba dřeva pod lakem na svrchní straně tomu nenasvědčuje. To proto, že zde výrobce použil opět dýhu, tentokrát javorovou s krásným obláčkovým prokreslením, které můžeme pozorovat pod modrým transparentním lakem, vyleštěným až oči přecházejí. Zadní část těla je černá, jen krk je z obou stran ponechán v bezbarvém stavu a laku, takže průchod skrz tělo můžeme obdivovat i očima. Spoje těla a krku jsou též lemovány proužky dýhy v barvě vlašského ořechu. Barevně proto vše vypadá velmi rozmanitě, avšak perfektně sladěno, možná ve druhé dostupné, vínově červené variantě, je harmonie ještě o stupínek dále.

Celkový vizuální dojem? Jednička s hvězdičkou a to bez ohledu na maličkost, kterou je samolepka na zadní části hlavy nástroje, a která nese hrdý nápis Made in China. Myslím, že jsou nadobro pryč doby, kdy vše co bylo vyrobeno v asijských manufakturách, neslo nádech špatných jakostí a nižších kategorií. Tohle je naprosto dokonalá a precizní práce hodná té nejvyšší kvality.

Mechanické osazení nástroje sestává z pevné kobylky a struníku typu Tune-o-matic, stejného typu jako jsme zvyklí u nástrojů Gibson, Epiphone a jiných. Ladící strojky jsou vlastní výroba firmy B.C. Rich. Vše v provedení chrom. Na kytaře jsou implicitně nataženy struny 9 - 42, které jsem okamžitě vyměnil, neb jsou jednak tzv. „přepravní" a tudíž nijak zvlášť nedovolí nástroji se projevit a za druhé už na tohle „bláto" neumím hrát.

BCRich O elektrifikaci nástroje se stará dvojice standardních továrních snímačů s označením B.D.S.M. Cream. Podle slov výrobce jsou k sobě párovány. Mne však spíše zaujala vlastnost, vyplývající jak z mých vlastních zkušeností (níže popsaných), tak z odezvy ostatních autorů testů nástrojů s tímto osazením. Zdá se, že snímače vcelku přesně odrážejí charakteristiku konstrukce nástroje a rezonanční vlastnosti použitých materiálů a to je na „neznačkový" produkt rozhodně vlastnost chvályhodná. Pro doplnění, v barvě cream jsou vyrobeny i rámečky snímačů. Dalšími elektrickými a zároveň ovládacími prvky jsou dva ovladače hlasitosti (každý snímač má svůj), společná tónová clona a třípolohový přepínač pro volbu snímačů. Jacková samice je umístěna na spodní hraně kytary.

Konstrukce průchozího krku se velkou částí podílí na zvuku a výrazu nástroje. Už nasucho produkuje nástroj velmi silný vyrovnaný zvuk s velmi dlouhým sustainem. Tóny jednotlivých strun zní velmi pevně a neslévají se. Po zavěšení na řemen kytara mírně přepadává na hlavu, ale to je nešvar i dražších nástrojů. No uvidíme ještě co se stane po připojení aparátu.

A vida! Předchozí vlastnosti se projevují i po plné elektrifikaci. Neubránil jsem se a začal pěkně zostra. Žádný crunch. Přepínám na kobylkový snímač. Pěkný tvrdý zvuk plný vyšších harmonických a tudíž velmi vhodný pro další úpravu. Myslím, že snímače a dřevo se vzájemně dobře doplňují a nepřevažuje podíl ani jednoho z nich. Tón je pěkně konkrétní, spíše středo-výškový, uvítal bych a stupeň větší podíl a projekci basového spektra, ale to se dalo čekat. Snímač u krku je na tom barevně trochu jinak. Daleko více basů a nižších středů a tudíž ideální pro sólovou hru. I když to v žádném případě není podmínkou. On takový basově bublavý beglajt má také své kouzlo a na druhou stranu i trochu nabroušenější sólo je fajn.Vyzkoušíme ještě čisté zvuky. Osobně mne nejvíce oslovil čistý zvuk při zapojení obou snímačů, s mírně potlačeným snímačem u krku. Zvuk je pěkně dravý a najde si cestu celou kapelou. Zdá se, že použité materiály a konstrukce se plnou měrou podepisují na vysoké kvalitě zvuku a výrazu.

Ještě jeden test si neodpustím a sice podladění nástroje o nějaký ten půltón, které je pro úderné hudební styly, kam bude nejpravděpodobněji Bich NJ Classic směřovat, téměř vlastní. Mnoho vlastností mnohdy zmizí, ale mnoho se jich naopak může objevit. Podladění o tón se projevilo jako velice vhodné. Musíme trochu ubrat zkreslení, ale zvuk je naprosto plný hutný a v žádném případě nikoliv nečitelný. Takže i v tomto testu nástroj plně obstál. Jásejte metalisté!

Solidní materiály, vysoká úroveň zpracování, výborné herní vlastnosti, které nejsou nijak dotčeny ani relativně obyčejným snímačovým osazením (přeci jen, konkurence v této třídě sází na Duncan Design či EMG Hz) a to vše podtrženo příznivou cenou tohoto, řekl bych přitažlivého nástroje, to je závěrečná stručná charakteristika instrumentu, připomínajícího do určité míry krásný kus nábytku.

zpět



Verze webu pro mobily | © 1982-2017 ARAKAIN - Official site | © design Mirek Mach, Karel Trávníček

TOPlist