ARAKAIN - Official site


czczengeng


PRO MUZIKANTY

RECENZE - Kytarový aparát CRATE BV 150H

26.8.2010  - Ondřej Martínek

Crate"Potřebuju zvuk, kterej by zamlátil fanouškům uši do hlavy!" Tak zní kolikrát definice požadavků na aparát některých mých kolegů a kamarádů. No a každý prodejce, který bude mít na skladě tohoto vykosťovače firmy CRATE, může hrdě říci "Máme!"

Dnes máme před sebou opravdu pořádného dravce. Plně lampovou tříkanálovou hlavu o vražedném výkonu 150 wattů. Je to sice jen polovina starší třísetwattové sestry, ale kdo zažil - nezapomene. Jedná se o typicky, jak se říká, americky hrající aparát, až po okraj napěchovaný rozzářenými (tedy v zapnutém stavu) flaštičkami.

Vzhled

CrateJiž na první pohled zaujme hlava svým provedením a vizáží, a na ten druhý vás zaujme v momentě, kdy jí vezmete do ruky. Pěkně těžkej macek. Černou koženkou potažený dřevěný korpus se stříbrnými rohy ve svých útrobách ukrývá kovovou škatulku, ze které nahoru vykukují koncové (6 x 6L6GC - Groove Tubes!) a předzesilovací lampy a dvě těla nezbytných transformátorů. Předzesilovací lampy (8 x 12AX7A) jsou z důvodu ochrany před nežádoucími vlivy v podobě brumů zapouzdřeny do kovových krytek. To vše zakrývá zepředu i zezadu kovová mříž. Z čelní strany je vše samozřejmě ozdobeno velkým stříbrným logem. Takže právě díky mříži se můžeme kochat nejen uchem, ale i očima.

Výbava

Pojďme se teď na několik chvil věnovat ovládacím prvkům, kterými je zesilovač vybaven - a je jich docela dost. Začneme čelním panelem a tentokrát zprava do leva. I tímto směrem jsou totiž číslovány jednotlivé kanály.

Takže úplně vpravo je umístěna vstupní jacková samice. Následuje manuální spouštěč prvního kanálu se zelenou indikační diodou. Záměrně nepíšu čistého kanálu, protože i on se dá díky knoflíku GAIN pěkně přibrousit. Ovládací „kroutíky" jsou situovány do dvou řad. Spodní nabízí ovládání basů středů a výšek podílejících se na výsledném zvuku. Nejedná se však o klasickou korekční kombinaci na jakou jsme zvyklí u většiny aparátů. Ovladač TREBLE ovlivňuje spektrum na kmitočtu 5 kHz o celých +/- 38 dB což věru není málo. Laicky řečeno ten knoflík má po čertech velký záběr. Ovládání středů je v druhé řadě uprostřed doplněno ovladačem, který umožňuje výběr z několika napevno nastavených kmitočtů ( 300 Hz, 700 Hz, 1 kHz, 1,5 kHz a 3 kHz ). Takže vlastně jakýsi semi-parametrický ekvalizér. Ovládání basů pracuje v rozsahu +/- 24 dB na frekvenci 50 Hz. To vše je v horní řadě doplněno o ovládání hlasitosti a již zmíněný GAIN.

Druhý kanál, který má nad spínačem žlutou ledku je co do počtu ovládacích prvků prakticky stejný jako předcházející, avšak chování má úplně jiné. Tento kanál již uživateli umožňuje dát kytaře to správné zkreslení. Ve spodní řadě knoflíků opět nalezneme třípásmový ekvalizer tentokrát pracující s hodnotami: výšky +/- 12 dB při frekvenci 2,5 kHz, středy +/- 10 dB při frekvenci 750 Hz a basy - +/- 20 dB při frekvenci 50 Hz. Honí řada sestává s ovladače hlasitosti a zkreslení. Poněkud odlišně se chová prostřední ovladač, který v manuálu nazývají MID BOOST SELECT. Ten v tomto případě umožňuje uživateli zesílit o 4 až 5 dB pásmo od basů až po jednu z přednastavených středových frekvencí. Na výběr je 250 Hz, 500 Hz, 750 Hz a 1 kHz.

Třetí kanál (červená ledka) opět poskytuje notnou dávku zkreslení. Ovládací prvky opět totožné s malým rozdílem v horním prostředním ovladači. Ten se tentokrát chová stejně jako u prvního kanálu, s tím rozdílem, že ovlivňuje nastavení výšek (2 kHz, 4 kHz, 6 kHz, 8 kHz a 10 kHz). Nepatně jinak jsou posazeny i vlastní korekce - středy +/- 20 dB na 1,2 kHz a basy +/- 18 dB na 100 Hz.

Poslední částí zvukového řetězce je koncový zesilovač a právě k němu se vztahují poslední dva knoflíky s docela zajímavým označením. Tak ten spodní se jmenuje UGH! Pomáhá modelovat charakter výsledného zvuku od spodních kmitočtů (k dispozici je 12 dB změna útlumového faktoru koncového zesilovače pod hranicí 250 Hz) a jak opět uvádí výrobce, když točíte proti hodinovým ručičkám tak je zvuk tenčí a naopak po směru je zvuk tlustší a hutnější. Horní „poťák" se jmenuje EEK! Definuje celkovou ostrost výsledného zvuku. Takže jakási PRESENCE (10 dB nad pásmem 5 kHz). Výrobce uvádí daleko honosnější význam tohoto ovladače, ale myslím, že si s tímto vysvětlením dalece vystačíme.

Vedle těchto dvou ovladačů je ještě umístěn spínač efektové smyčky s indikací v modré barvě.

No a pak už jen dva vypínače POWER a STANDBY. První pro vlastní nastartování, no a druhý pro připojení koncových lamp.

Crate backI zadní panel nám nabízí nezvykle mnoho možností na ovládání. Když začneme zleva tak první je konektor pro připojení Footswitche. Dále následují čtyři jacky pro připojení reprobeben a s nimi spojený otočný přepínač pro výběr impedance. Ten je konkrétně u lampových zesilovačů dost důležitý. SLAVE OUT je označen konektor pro připojení dalšího zesilovače, monitoru nebo pro nahrávání přímo do pultu. Pod ním regulace síly tohoto výstupu. Další částí je efektová smyčka pro připojení externích efektů s možností přepnutí do sériového nebo paralelního módu. Výstup i vstup smyčky umožňují díky dvěma ovladačům přizpůsobit úrovně signálu jakémukoliv efektovému procesoru nebo i jednotlivým krabičkám. HUM BALANCE je označen zcela nepatrný knoflíček, který upravuje vlastní zbytkový brum koncového zesilovače při výměně koncových elektronek na minimum. No a zbývá nám už jen pojistka a eurokonektor pro připojení síťové sňůry

Co to umí

Konečně se dostáváme k jádru pudla, nebo-li k tomu, jak to vlastně celé hraje a funguje. Po připojení kytary a spuštění prvního kanálu se ozve velmi příjemný, teplý a plný zvuk, který můžeme pomocí Gainu buď zcela vyčistit a nebo naopak zostra crunchnout. Díky tak mnoho variabilním korekcím je možné zvuk posouvat jak je libo. Tu k brilantním výškám, a zase zpět, k játra trhajícím basům. Velmi příjemná záležitost!

Ve druhém kanálu se po zapnutí pomalu začne probouzet to stádo rockových plnokrevníků a při otočení volume více doprava se vyhrnou ven! No a při vyšších úrovních zkreslení nezůstane žádné metalistovo oko suché. Plný lampový zvuk s pěkně šťavnatými středy. Opět v kombinaci s bezchybně fungujícími korekcemi můžeme vytvořit velké množství zvukových variací. Velmi mě překvapilo, že i při vysokých úrovních zkreslení je zvuk málo komprimovaný, zachovává si dynamiku, nehltí se a zůstává naprosto čitelný. Nejlepší nastavení onoho středobasového parametru se mi jevilo na hodnotě 750 Hz, ale tuto informaci chápejte jako silně subjektivní.

Pokud se u předchozího kanálu jednalo o stádo koní, tak třetí kanál je stádem splašených a rozčílených bizonů. Opět naprosto výborný, plný lampový zvuk, kterým je možno přecházet od jemnějšího zkreslení až po řádně nadupaný masakr. Zvuk se díky svému charakteru dá velmi dobře korekčně ovládat, a díky své parametrické možnosti úpravy vyšších kmitočtů je možné ho vytvarovat do nevídaných hloubek a ostrých až jedovatých výšek. Má sice více komprese než jeho předcházející bratr, ale myslím, že to vůbec nevadí. Opět dle mého ucha bylo nejlepší volbou naladit parametr na hodnotu 6 kHz. Na nižších hodnotách se mi zvuk zdál moc uječený nebo naopak nevýrazný (podle toho, zvolíme-li potlačení čí zdůraznění dané frekvence ), a na vyšších se mnoho nedělo (toto jsou pásma pro kytarový zvuk již dosti vysoká).

Opravdu velkou měrou se na zvuku podílí dvojice EEK a UGH, která dává výsledný charakter soundu, a kromě zásadní změny celkové charakteristiky, může sloužit i jako jednotící ekvalizace, jste-li nuceni používat na každém „kšeftu" jiný reprobox (viz např. festivaly). Tedy chcete-li vaše, po hodinách a dnech laborování pečlivě vypreparovaná, nastavení kanálů používat vždy s přibližně totožným zvukovým výsledkem.

Bohužel je jedna věc, kterou jsem nemohl vyzkoušet a sice otočit volume úplně doprava. Neměl jsem bohužel k dispozici originál reprobednu CRATE a tak jsem to zkoušel s čím se dalo. Asi nejlepší výsledky jsem pozoroval u beden osazených reproduktory s nižším výkonem - konkrétně Carvin Legacy osazená Greenbacky. Bohužel právě tyto nedovolují to volume doprava.

Součástí dodávky, a to si zaslouží pochvalu, je i nožní přepínač, který kromě tří kanálových voličů, umožňuje zapínání a vypínání efektové smyčky (velmi praktická věc, i když žijeme v době efektových true bypassů).

Co říci závěrem?

Výborný výrobek ve své třídě, bezchybná funkce korekcí a přepínačů, což je u lampových výrobků občas problém (nezapomínejme, že se přepínají dost vysoká napětí), a dokonalá výbava co se týče ovládání a tvorby zvuku. Dokonalá je i vizuální stránka aparátu. Zdáním ručně popsaná přední deska mě naprosto uchvátila, zvláště když jsem zjistil, že ani jedno písmenko a číslice se neopakuje ve stejné podobě. Jen ta váha! Zkoušejte, bádejte a trapte se s aparáty všeho druhu, stejně nakonec skončíte u lamp. A ta výše zmíněná si vaši pozornost určitě zaslouží. Přeji vám rychlé uzdravení zánětů šlach z neustálého hraní a zkoušení, a v tomto případě i z nošení tohoto mazlíčka.

zpět



Verze webu pro mobily | © 1982-2017 ARAKAIN - Official site | © design Mirek Mach, Karel Trávníček

TOPlist